1. Företag

Refurbly är en marknadsplats som ägs av Mobilverkstan i Sverige AB med organisationsnummer 556957-6712 . Avtalsvillkoren tillämpas endast på handelsförhållandet mellan Mobilverkstan i Sverige AB och deras kunder.

Refurbly förbehåller sig rätten att ändra avtalsvillkoren utan varsel. På beställningar som sker vid ordertillfället gäller avtalsvillkor som anges på Refurbly.se:s beställningssidor. Refurbly kan inte hållas ansvarig för situationer som uppstår på grund av force majeure.

2. Allmänt

Refurbly erbjuder tjänster och produkter till både företag och privatpersoner.

Beställning sker via vår hemsida, butik eller via telefon och/eller mail. Om du som kund är under 18 år gammal behövs målsmans tillstånd för att göra en beställning via målsmans personnummer. I det fall du handlar och är under 18 år är målsman ansvarig för din handling.

För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Köparen är skyldig att läsa våra köpvillkor och följa de regler och råd som finns beskrivna. När du beställer en vara hos Refurbly oavsett metod för beställning godkänner du som kund våra köpvillkor.

En orderbekräftelse skickas alltid ut per mail I samband med att er beställning registreras. Kund ansvarar alltid för att angiven mailadress angetts korrekt oavsett metod för beställning. Observera att en orderbekräftelse baserat på en beställning via webbutik inte är att likställa med ett avtal innan ordern godkänts av butiken, order godkänns av butik i samband med att leverans genomförs. Refurbly förbehåller sig alltid rätten att annulera en beställning efter att en orderbekräftelse skickats ut till kund.

3. Priser och produkter

Priser anges i regel inklusive moms, via butiken kan du välja om du vill se priser inklusive eller exklusive moms. 

Eventuella frakt- expeditions samt faktureringskostnader redovisas i kassan i samband med beställning. Obs att eventuella extra kostnader hos 3:e part kan tillkomma enligt gängse samarbetspartners rutiner. Konsumenten har ångerrätt till köpet i enlighet med konsumentskyddslagen. Produkter i shoppen säljs alltid i befintligt skick.

3.1 Begagnade produkter

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick. Beskrivning av skick baseras på hur respektive handläggare upplever aktuell enhet, vi förbehåller oss rätten att göra en bedömning av varans skick. Repor och mindre märken räknas ej som skador utan som slitage. Vidare vill vi upplysa om att begagnade enheter kan ha reparerats/uppgraderats av oss eller tidigare ägare med komponenter som ej är original. 

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick, samtliga funktioner testas men kan inte aldrig bli 100%:ig  I det fall funktionstest har gjorts kontrolleras att enheten tar emot laddning, att enhetens skärm och touch fungerar, att enhetens fysiska knappar fungerar samt uppkoppling av samtal, samtalshögtalare och samtalsmikrofon.

Det kan finnas vissa osäkra funktioner som är svåra att testa dess funktionalitet. Komponenter och funktioner som inte testas och kan vara osäkra är bl.a men inte enbart: Wifi, Kamera, Batterikapacitet, Mjukvaruversion, Språkval, Enskilda applikationer, Headset, Bluetooth, GPS, Frekvensstöd, 2G funktionalitet, 3G funktionalitet, 4G funktionalitet samt generell problematik med att enhet fryser eller hänger sig.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick men vi lämnar alltid vår unika 24 månaders garanti. Vidare levereras begagnad enhet utan kartong, laddare, och bruksanvisning. Enbart handenhet samt laddningskabel ingår vid köp av begagnad vara.

4. Betalsätt 

Tillsammans med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnass villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Refurblys allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

5. Leveranssätt

Leveransmetod väljs i kassan i samband med beställning, kostnaden för respektive leveransmetod anges i samband med köp. 

Frakt sker enligt angivet pris, för övriga frakter debiteras alltid en schablonkostnad 135 kr inkl moms. Detta gäller bland annat men inte enbart retursedlar, ytterligare frakter, returfrakt vid reparation och supportärenden samt retur med butikens fraktsedlar. Eventuell fri retur avser enbart försändelser som inte hämtats ut av kund.

5.1 Vid upphämtning i butik

I det fall ni önskar kan ni hämta er beställning i en butik. Varor lämnas endast ut till legitimerad betalningsansvarig för respektive beställning med undantag för avtalskunder kan hämta varor med valfritt ombud. Efter beställning informeras ni via mail när er beställning hanterats och era varor finns att hämta.

5.2 Retursedel

Detta är en tjänst för att underlätta frakt mellan kund och butik. Butiken skickar ut förbetald och utskriven fraktsedel så att kund enkelt kan skicka produkter till oss eller till anvisad verkstad. Kund ansvarar dock för att packa produkten på ett säkert sätt samt att förpackningen försluts korrekt. Vid förlorad försändelse tillämpas fraktbolagets rutiner för bedömning det vill säga, om oaktsamt beteende eller bristande förslutning ger upphov till att fraktbolagets försäkring inte täcker förlusten ersätts inte kund för förlorat gods.

Kostnaden för retursedel debiteras normalt sett när ett aktuellt ärende är avslutat, observera att retursedel avser frakt mellan kund och butik och således alltid kan komma att debiteras även vid godkänd reklamation och/eller godkända garantiärenden.

OBS! Varor skickas alltid åter med retursedel av kund på egen risk.

6. Garanti och ansvar för fel

Refurbly godkänner endast fullgod begagnad elektronik till försäljning. Refurbly tar inte emot SIM-låsta eller stulna telefoner. Vid köp av telefon var god och meddela oss inom 72h efter att varan tagits emot om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med den. Köparen har ansvar för att bekanta sig med produktens eventuella garantivillkor innan produkten tas i bruk. Refurbly förbehåller sig rätten att verifiera de fel som angetts gällande produkterna. Detta tar alltid 3−7 arbetsdagar.

7. Garantivillkor

Refurbly ger alltid en unik Refurbly Garanti™ på upp till 24 månader på gällande sortiment av telefoner. Fel som eventuellt upptäcks repareras av Refurbly i egen verkstad. Refurbly Garanti™s giltighetstid är unika 24 månader, räknat från inköpsdagen eller när du tagit emot varan. Garantins giltighetsområde är Sverige i dagsläget.

  • Vid ett garantiärende repareras mobilen skyndsamt och returneras till kunden.
  • Om enheten har ett svårdiagnosticerat fel ersätts mobilen men en likvärdig modell efter överenskommelse med kund
  • OBS! Innan du skickar in din mobil på service skall du göra följande
  • 1. Radera enheten. Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inst. Om det behövs anger du lösenkoden till Apple-ID. Om du inte kan radera enheten eftersom den inte slås på eller inte svarar kan du radera den från ditt  iCloud.com
  • 2. Se till att aktiveringslåset är av ( skärmkoden ) eller meddela oss denna
  • 3. Ta bort simkortet och/eller eventuella fodral/skärmskydd från enheten och behåll kabel och laddare
  • 4. Nu är enheten redo att skickas in till oss . Har du inte fått tillräcklig information kontaktar du Refubly-supporten

Underhållsprocessen

Fel som upptäcks i produkten repareras. Om tillgången på reservdelar är begränsad, reservdelarna är orimligt dyra eller om det på annat sätt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersätts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vår extra snabba reparationsservice tar Refurblys garantireparation i genomsnitt 2−7 arbetsdagar räknat från det att telefonen inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel på grund av semestrar eller andra orsaker kan reparationen ta längre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör även produktens kvalitet, tillgången på reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas. Refurbly kan också komma överens om en eventuell prissänkning eller häva köpet om det är olönsamt att reparera felet eller om felet inte är stort.

Beakta att följande funktioner, delar eller åtgärder omfattas inte av Refurblys garanti:

  • För batteriet ger vi 6 månaders garanti för övriga komponenter i enheten 24 månader
  • Skada LCD på skärmen ( händer oftast vid tapp/slag samt böjning av enheten ) täcks inte av Refurbly Garantin™.
  • Skadade skärmar eller sprickor på skärmen täcks inte av Refurbly Garantin™.
  • Fel i programvara täcks inte av Refurbly Garanti™.
  • Borttagning av virus eller andra skadeprogram täcks inte av Refurbly Garantin™.
  • Fel som uppstår om koppling av telefon till en ojordad kontakt täcks inte av Refurbly Garanti™.
  • Kapning av ledning till strömkälla eller fysiskt öppnande av apparaten täcks inte av Refurbly Garanti™.
  • Fraktskadad produkt pga avsändarens vårdslöshet omfattas inte av Refurbly Garantin™. Förpacka alltid produkten väl.
  • Borttagna serienummer eller nummer som på annat sätt gjorts oläsbart täcks inte av Refurbly Garantin™.
  • Andra indirekta eller rent ekonomiska skador som orsakats av att produkten skadats, såsom förlorade datafiler, täcks inte av Refurbly Garantin™.
  • Refurbly garantin™ upphör, ifall produkten har blivit servad eller reparerad av kunden eller en tredje part.

Hantering av felsituationer

Kunden ska reklamera ett garantifel snarast efter att det upptäckts via e-post till adressen [email protected].

En produkt som visar sig vara defekt ska omedelbart skickas tillbaka till oss.

Kunden ansvarar för säkerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhåll. Produkten som skickas ska förpackas med omsorg. Ifall telefonen levereras och återlämnas med märkningen ”Ömtåligt”, dvs produktens hantering kräver en separat åtgärd, är Kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.

Följande ska ingå i en returnering som omfattas av garantin:

  • Orderbekräftelse skickad per e-post som fungerar som kvitto
  • Kundens kontaktuppgifter
  • Kundens egen beskrivning av felet
  • All annan kringutrustning som medföljde ursprungsförpackningen.

8. Fördelning av ansvar vid handel med företag

Produkter och tjänster säljs alltid i befintligt skick. Refurbly ansvarar inte för indirekta eller direkta kostnader orsakade av fel i eller användning av produkter eller tjänster, eller för inkomstförlust.

Refurblys skadeståndsansvar begränsar sig alltid till innehållet i dessa avtalsvillkor och utsträcker sig högst till kostnaden för återbetalning av köpepriset. Ansvar för produktfel begränsar sig till en eventuell återbetalning av köpepriset efter att nyttan av köpet avdragits.

Vissa funktioner eller tjänster som tillhandahålls på eller via webbplatsen kan kräva att ett användarkonto öppnas (inklusive inställning av Apple ID-användare och lösenord). Du är ansvarig för all aktivitet som uppstår på ditt konto och säkerställer din kontoinformation, inklusive ditt lösenord. Det är förbjudet att använda någon annans Apple-ID, lösenord eller konto utan tillstånd från kontoinnehavaren. Refurbly kan inte och tar inget ansvar för förlust eller skada som orsakas av att inte ta hänsyn till dessa ansvarsområden. Refurbly är inte ansvarig när användaren glömt av sitt Apple ID eller lösenord. På grund av informations- och personuppgifts säkerhet är Refurbly inte heller ansvarig för att tillhandahålla det ursprungliga köpkvittot från den ursprungliga ägaren av telefonen.