Köpvillkor

Vänligen läs våra köpvillkor noggrant. Genom att köpa en produkt eller tjänst godkänner du dessa villkor och du ingår ett juridiskt bindande avtal mellan dig själv och Refurbly AB (kallat “Refurbly”, “vi” eller “oss” i följande avtal).

Om du har några frågor gällande villkoren, tveka inte att höra av dig till oss på support@refurbly.se.

1. Företag

Refurbly.se är en marknadsplats som ägs av Refurbly AB med organisationsnummer 559160-2890. Avtalsvillkoren tillämpas endast på handelsförhållandet mellan Refurbly AB och deras kunder.

Refurbly förbehåller sig rätten att ändra avtalsvillkoren utan varsel. På beställningar som sker vid ordertillfället gäller avtalsvillkor som anges på Refurbly.se:s beställningssidor. Refurbly kan inte hållas ansvarig för situationer som uppstår på grund av force majeure.

2. Allmänt

Refurbly erbjuder tjänster och produkter till både företag och privatpersoner.

Beställning sker via vår hemsida, butik eller via telefon och/eller mail. Om du som kund är under 18 år gammal behövs målsmans tillstånd för att göra en beställning via målsmans personnummer. I det fall du handlar och är under 18 år är målsman ansvarig för din handling.

För privatpersoner gäller konsumentköplagen samt distans- och hemförsäljningslagen. Köparen är skyldig att läsa våra köpvillkor och följa de regler och råd som finns beskrivna. När du beställer en vara hos Refurbly oavsett metod för beställning godkänner du som kund våra köpvillkor.

En orderbekräftelse skickas alltid ut per mail i samband med att er beställning registreras. Kund ansvarar alltid för att angiven mailadress angetts korrekt oavsett metod för beställning. Observera att en orderbekräftelse baserat på en beställning via webbutik inte är att likställa med ett avtal innan ordern godkänts av butiken, order godkänns av butik i samband med att leverans genomförs. Refurbly förbehåller sig alltid rätten att annulera en beställning efter att en orderbekräftelse skickats ut till kund.

3. Priser och produkter

Priser anges i regel inklusive moms, via butiken kan du välja om du vill se priser inklusive eller exklusive moms.

Eventuella frakt- expeditions samt faktureringskostnader redovisas i kassan i samband med beställning. Obs att eventuella extra kostnader hos 3:e part kan tillkomma enligt gängse samarbetspartners rutiner. Konsumenten har ångerrätt till köpet i enlighet med konsumentskyddslagen. Produkter i shoppen säljs alltid i befintligt skick.

3.1 Begagnade produkter

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick. Beskrivning av skick baseras på hur respektive handläggare upplever aktuell enhet, vi förbehåller oss rätten att göra en bedömning av varans skick. Repor och mindre märken räknas ej som skador utan som slitage. Vidare vill vi upplysa om att begagnade enheter kan ha reparerats/uppgraderats av oss eller tidigare ägare med komponenter som ej är original.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick, samtliga funktioner testas men kan inte alltid bli hundraprocentig (100%). I det fall funktionstest har gjorts kontrolleras att enheten tar emot laddning, att enhetens skärm och touch fungerar, att enhetens fysiska knappar fungerar samt uppkoppling av samtal, samtalshögtalare och samtalsmikrofon.

Det kan finnas vissa osäkra funktioner som är svåra att testa dess funktionalitet. Komponenter och funktioner som inte testas och kan vara osäkra är bl.a men inte enbart: Wifi, Kamera, Batterikapacitet, Mjukvaruversion, Språkval, Enskilda applikationer, Headset, Bluetooth, GPS, Frekvensstöd, 2G funktionalitet, 3G funktionalitet, 4G funktionalitet samt generell problematik med att enhet fryser eller hänger sig.

Begagnade varor köps alltid i befintligt skick men vi lämnar alltid vår unika 24 månaders garanti. Vidare levereras begagnad enhet utan kartong, laddare, och bruksanvisning. Enbart handenhet samt laddningskabel ingår vid köp av begagnad vara.

Refurbly kan ej garantera att True Tone fungerar i de begagnade produkter som säljs. Detta på grund av att True Tone är omöjlig att återställa/reparera om funktionen saknades vid inköpstillfället.

Refurbly kan ej garantera att de begagnade produkter som säljs har stöd för tillverkarens senaste programvaruuppdatering vid beställningstillfället eller att produkterna fortsätter ha stöd för senaste programvaran efter beställningstillfället.

4. Betalning

Tillsammans med Svea erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Svea Checkout. Genom att lämna information i kassan godkänner du Sveas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Refurblys allmänna villkor.

Svea Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Svea Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Svea Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Svea Checkout med en PIN-kod.

4.1 Företagsfaktura

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker. Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

5. Leverans

Leveransmetod väljs i kassan i samband med beställning, kostnaden för respektive leveransmetod anges i samband med köp.

Frakt sker enligt angivet pris, för övriga frakter debiteras alltid en schablonkostnad 135 kr inkl moms. Detta gäller bland annat men inte enbart retursedlar, ytterligare frakter, returfrakt vid reparation och supportärenden samt retur med butikens fraktsedlar. Eventuell fri retur avser enbart försändelser som inte hämtats ut av kund.

5.1 Vid upphämtning i butik

I det fall ni önskar kan ni hämta er beställning i en butik. Varor lämnas endast ut till legitimerad betalningsansvarig för respektive beställning med undantag för avtalskunder kan hämta varor med valfritt ombud. Efter beställning informeras ni via mail när er beställning hanterats och era varor finns att hämta.

5.2 Returpolicy

Refurbly erbjuder 30 dagars öppet köp. Returen är kostnadsfri när kunden använder den förbetalda returfraktsedeln som skickades med i paketet. Policyn träder i kraft från och med det att kund mottagit sin vara och gäller endast när varan återlämnas i sitt ursprungliga skick.

Förlängt öppet köp till 15:e januari för dig som handlar hos Refurbly mellan 3:e december 2024 till 19:e december 2024.

5.3 Retursedel

Detta är en tjänst för att underlätta frakt mellan kund och butik. Butiken skickar ut förbetald och utskriven fraktsedel så att kund enkelt kan skicka produkter till oss eller till anvisad verkstad. Kund ansvarar dock för att packa produkten på ett säkert sätt samt att förpackningen försluts korrekt. Vid förlorad försändelse tillämpas fraktbolagets rutiner för bedömning det vill säga, om oaktsamt beteende eller bristande förslutning ger upphov till att fraktbolagets försäkring inte täcker förlusten ersätts inte kund för förlorat gods.

Retur som sker inom 30 dagar efter genomfört köp är kostnadsfritt när du använder den förbetalda fraktsedeln som du fick med i paketet. Kostnaden för retursedel debiteras normalt sett när ett aktuellt ärende är avslutat, observera att retursedel avser frakt mellan kund och butik och således alltid kan komma att debiteras även vid godkänd reklamation och/eller godkända garantiärenden.

OBS! Varor skickas alltid åter med retursedel av kund på egen risk.

5.4 Förlängning av öppet köp

Tillfällig förlängning av öppet köp fram till och med 15:e januari 2024, på alla köp genomförda från och med 24:e november 2023.

Notera att alla standardvillkor för returer och återbetalningar fortsätter att vara i kraft under denna period. Produkter som returneras ska vara i sitt ursprungliga skick och inkludera alla etiketter och förpackningar.

6. Garanti och ansvar för fel

Refurbly godkänner endast fullgod begagnad elektronik till försäljning. Refurbly tar inte emot SIM-låsta eller stulna telefoner. Vid köp av telefon var god och meddela oss inom 72h efter att varan tagits emot om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med den. Köparen har ansvar för att bekanta sig med produktens eventuella garantivillkor innan produkten tas i bruk. Refurbly förbehåller sig rätten att verifiera de fel som angetts gällande produkterna. Detta tar alltid 3−7 arbetsdagar.

7. Garantivillkor

Refurbly ger alltid en unik Refurbly Garanti™ på upp till 24 månader på gällande sortiment av telefoner. Fel som eventuellt upptäcks repareras av Refurbly i egen verkstad. Refurbly Garanti™s giltighetstid är unika 24 månader, räknat från inköpsdagen eller när du tagit emot varan. Garantins giltighetsområde är Sverige i dagsläget.

• Vid ett garantiärende repareras mobilen skyndsamt och returneras till kunden.

• Om enheten har ett svårdiagnosticerat fel ersätts mobilen men en likvärdig modell efter överenskommelse med kund

OBS! Innan du skickar in din mobil på service skall du göra följande

1. Radera enheten

Gå till Inställningar > Allmänt > Nollställ > Radera allt innehåll och inst. Om det behövs anger du lösenkoden till Apple-ID. Om du inte kan radera enheten eftersom den inte slås på eller inte svarar kan du radera den från ditt iCloud.com

2. Se till att aktiveringslåset är av

Ditt skärmlås måste vara avaktiverat (koden för att komma in i telefonen). Om det ej går måste du meddela oss din kod.

3. Ta bort SIM-kortet och dina tillbehör

Se till att ta ur ditt SIM-kort och ta bort eventuella fodral/skärmskydd från enheten. Behåll din kabel och laddare, dem behöver vi inte.

4. Nu är enheten redo att skickas in till oss

Har du inte fått tillräcklig information kontaktar du Refubly-supporten

Underhållsprocessen

Fel som upptäcks i produkten repareras. Om tillgången på reservdelar är begränsad, reservdelarna är orimligt dyra eller om det på annat sätt visar sig vara olönsamt att reparera produkten, ersätts den defekta telefonen med en motsvarande produkt. Tack vare vår extra snabba reparationsservice tar Refurblys garantireparation i genomsnitt 2−7 arbetsdagar räknat från det att telefonen inkommit för reparation. I vissa fall, till exempel på grund av semestrar eller andra orsaker kan reparationen ta längre tid. För att produkten ska kunna repareras inom en rimlig tid, bör även produktens kvalitet, tillgången på reservdelar, felets omfattning och andra tekniska specialfall beaktas. Refurbly kan också komma överens om en eventuell prissänkning eller häva köpet om det är olönsamt att reparera felet eller om felet inte är stort.

Beakta att följande funktioner, delar eller åtgärder omfattas inte av Refurblys Garanti:

  • Batterirelaterade problem som uppstår efter 12 månader (övriga komponenter har 24 månader garanti)
  • Självorsakade skador, sprickor i glaset, böjd telefon, samt skador på hemknappen/skärmen/kameran/övrig funktion till följd av felaktig användning (till exempel att telefonen har blivit tappad).
  • Fel i programvara
  • Normalt slitage av batteri
  • Produkten har en fuktskada
  • Fel som uppstår om telefonen kopplats till en ojordad kontakt
  • Kapning av ledning till strömkälla eller fysiskt öppnande av apparaten
  • Fraktskadad produkt på grund av avsändarens vårdslöshet (se alltid till att förpacka alltid produkten väl)
  • Borttagna serienummer eller nummer som på annat sätt gjorts oläsbara
  • Övriga indirekta eller rent ekonomiska skador som orsakats av att produkten skadats, såsom förlorade datafiler
  • Produkten har blivit servad eller reparerad av kunden eller en tredje part
  • Användaren har glömt sitt Apple ID, lösenord eller skärmkod
  • Garantin täcker enbart frakt till och från kund med transportföretag på förhand godkända av Refurbly. Garantin täcker inte kostnader för frakt till eller från länder som Refurbly inte säljer telefoner till.

Hantering av felsituationer

Kunden ska reklamera ett garantifel snarast efter att det upptäckts via e-post till adressen support@refurbly.se.

En produkt som visar sig vara defekt ska omedelbart skickas tillbaka till oss.

Kunden ansvarar för säkerhetskopieringen av datafiler innan produkten skickas in för underhåll. Produkten som skickas ska förpackas med omsorg. Ifall telefonen levereras och återlämnas med märkningen ”Ömtåligt”, dvs produktens hantering kräver en separat åtgärd, är Kunden skyldig att betala kostnaderna för leverans.

Följande ska ingå i en returnering som omfattas av garantin:

  • Orderbekräftelse skickad per e-post som fungerar som kvitto
  • Kundens kontaktuppgifter
  • Kundens egen beskrivning av felet
  • All annan kringutrustning som medföljde ursprungsförpackningen.

7.1 Specifik garanti för hörlurar

Refurbly AB tillhandahåller en garantiperiod på 1 år från inköpsdatumet för alla köp av AirPods och övriga hörlurar. Denna garantiperiod täcker tillverkningsfel och funktionsfel som inte är ett resultat av normalt slitage eller felaktig användning av produkten. Garantin gäller under förutsättning att produkten har hanterats enligt tillverkarens rekommendationer och instruktioner.

Notera att garantin inte täcker skador orsakade av olyckor, oavsiktlig skada, felaktig hantering, exponering för vätskor, eller om produkten har blivit modifierad eller reparerad av en icke auktoriserad serviceleverantör.

8. Fördelning av ansvar vid handel med företag

Produkter och tjänster säljs alltid i befintligt skick. Refurbly ansvarar inte för indirekta eller direkta kostnader orsakade av fel i eller användning av produkter eller tjänster, eller för inkomstförlust.

Refurblys skadeståndsansvar begränsar sig alltid till innehållet i dessa avtalsvillkor och utsträcker sig högst till kostnaden för återbetalning av köpepriset. Ansvar för produktfel begränsar sig till en eventuell återbetalning av köpepriset efter att nyttan av köpet avdragits.

Vissa funktioner eller tjänster som tillhandahålls på eller via webbplatsen kan kräva att ett användarkonto öppnas (inklusive inställning av Apple ID-användare och lösenord). Du är ansvarig för all aktivitet som uppstår på ditt konto och säkerställer din kontoinformation, inklusive ditt lösenord. Det är förbjudet att använda någon annans Apple-ID, lösenord eller konto utan tillstånd från kontoinnehavaren. Refurbly kan inte och tar inget ansvar för förlust eller skada som orsakas av att inte ta hänsyn till dessa ansvarsområden. Refurbly är inte ansvarig när användaren glömt av sitt Apple ID eller lösenord. På grund av informations- och personuppgifts säkerhet är Refurbly inte heller ansvarig för att tillhandahålla det ursprungliga köpkvittot från den ursprungliga ägaren av telefonen.

---

Denna version av Refurblys köpvillkor gäller fr.o.m. 2023-12-12.

Övriga villkor

Intresserad av vår mobilförsäkring Refurbly Care? Läs våra försäkringsvillkor här.

Sälja en enhet till oss? Läs våra villkor vid försäljning till oss.