Hur gör jag en retur ?

Retur av iPhone

Följ stegen för att returnera en iPhone eller iPad.

1. Kontrollera att Hitta min iPhone är avstängt

Vi kan inte inspektera telefonen om funktionen "Hitta min iPhone" är på.

För att stänga av den går du till Inställningar -> (Ditt namn) -> Hitta -> Hitta min iPhone. Slå av funktionen.

2. Nollställ din iPhone

Att nollställa din mobil raderar all information i telefonen. OBS: Se till att säkerhetskopiera din mobil innan du skickar den till oss, Refurbly ansvarar inte för eventuell förlorad data.

Så hur gör du? Gå till Inställningar -> Allmänt -> (scrolla ner) Överför eller nollställ iPhone -> Radera allt innehåll och inställningar.

3. Ta bort SIM-kortet

Glöm inte att ta ut SIM-kortet ur din mobiltelefon innan du lämnar in den till oss. Använd din medföljande SIM-PIN och var försiktig att inte skada mobilen med spetsen på verktyget.

4. Fyll i formuläret på broschyren du fick med i lådan

Se till att fylla i formuläret på baksidan av broschyren du fick med i din Refurbly-box. Skriv noggrant och tydligt för att underlätta vår hantering och för en snabbare retur.

5. Packa mobilen väl och lämna in till ombud

Packa produkten i den medföljande Refurbly-lådan och sedan i ett välskyddande emballage.

Klistra på den förbetalda retursedeln som du fick med i lådan på paketet (giltig i 30 dagar från köptillfället) och lämna in paketet till närmaste ombud.

Prenumererar du med Flex? Hör av dig till vår support för att få en returetikett eller QR-kod.

6. Kontroll & återbetalning

När vi tagit emot din retur genomför vi en rutinmässig kontroll inom 1-3 vardagar. Vi säkerställer att det är rätt telefon, testar funktionaliteten och gör en visuell inspektion.

Om allt ser bra ut godkänner vi din retur och meddelar dig per e-post. Du kan förvänta dig pengarna tillbaka inom 1-3 bankdagar. Pengarna överförs på samma sätt som du betalade på.

OBS. Om du hyrt en mobil och lämnar tillbaks den efter din hyresperiod sker ingen återbetalning, vi avslutar istället din prenumeration och din månadsbetalning.

Retur av Samsung

Placeringen av dina inställningar kan skilja sig mycket beroende på enhetens modell och operativsystem. Detta är en generell guide för att hjälpa dig i rätt riktning.

1. Stäng av stöldskyddsfunktionen Factory Reset Protection

Öppna Inställningar på din enhet. Leta fram Konton eller Säkerhetskopiering av konto och klicka in där.

Välj alternativet Ta bort konto för att att ta bort ditt Android-konto. Detta tar samtidigt bort Factory Reset Protection.

I vissa fall har man även ett Samsung-konto på en Samsung-enhet, som du då tar bort genom att repetera föregående steg.

2. Stäng av skärmlåsfunktionerna

Nästa steg är att stänga av skärmlåsfunktionerna (fingeravtryck, ansiktsigenkänning, lösenord och PIN) genom att gå till följande på din Samsung-enhet: Inställningar > Skärmlås och säkerhet > Skärmlåstyp. Väl där väljer du inget lås.

3. Fabriksåterställ enheten

Du kan nu genomföra en fabriksåterställning så att din telefon kan återanvändas eller säljas på ett säkert sätt. Om din mobil inte har kryptering som standardval behöver du se till att data, som ligger under appnivån (tex SMS och chattmeddelanden) blir otillgängligt för den nya ägaren. Om så är fallet går du till inställningar och väljer alternativet för att kryptera dina data.

Detta är några möjliga väger till fabriksåterställning av din enhet:

Nyare version:

  • Inställningar > Allmän hantering > Återställ > Återställning till fabriksdata > Återställ

Äldre versioner:

  • Inställningar > Säkerhetskopiera och återställ > Fabriksåterställning
  • Inställningar > Sekretess > Fabriksåterställning
  • Inställningar > Om telefonen > Avancerat > Återställ > Fabriksåterställning > Återställ
4. Fyll i formuläret på broschyren du fick med i lådan

Packa produkten i den medföljande Refurbly-lådan och sedan i ett välskyddande emballage.

Klistra på den förbetalda retursedeln som du fick med i lådan på paketet (giltig i 30 dagar från köptillfället) och lämna in paketet till närmaste ombud.

5. Packa mobilen väl och lämna in till ombud

Packa produkten i den medföljande Refurbly-lådan och sedan i ett välskyddande emballage.

Klistra på den förbetalda retursedeln som du fick med i lådan på paketet (giltig i 30 dagar från köptillfället) och lämna in paketet till närmaste ombud.

Prenumererar du med Flex? Hör av dig till vår support för att få en returetikett eller QR-kod.

6. Kontroll & återbetalning

När vi tagit emot din retur genomför vi en rutinmässig kontroll inom 1-3 vardagar. Vi säkerställer att det är rätt telefon, testar funktionaliteten och gör en visuell inspektion.

Om allt ser bra ut godkänner vi din retur och meddelar dig per e-post. Du kan förvänta dig pengarna tillbaka inom 1-3 bankdagar. Pengarna överförs på samma sätt som du betalade på.

OBS. Om du hyrt en mobil och lämnar tillbaks den efter din hyresperiod sker ingen återbetalning, vi avslutar istället din prenumeration och din månadsbetalning.

Retur med Refurbly Flex

När din hyresperiod gått ut kan du välja att returnera, förlänga eller uppgradera mobil.

Läs om Flex-returer
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.
CHOOSE REUSED.

Vanliga frågor om returer

Kostar det någonting att göra en retur?

Det är gratis returfrakt på Refurbly. Du hittar en förbetald retursedel i ditt paket.

När gäller inte ångerrätten?

Ångerrätt gäller i 30 dagar efter mottagandet av mobilen. Om telefonen är fuktskadad, tappskadad, böjd eller om någon glasdel är sprucken kan den inte returneras eller underhållas.

Läs fullständiga villkor här

Om jag ångrat mig och vill byta till en annan mobil, hur gör jag?

Gör en vanlig retur (se guiden längre upp på denna sida) och lägg en ny beställning på den mobiltelefon du vill byta till.

När får jag mina pengar återbetalda?

Från det att du lämnat in din retur hos ditt ombud, kan det ta upp till 14 dagar innan vi får in returen. Du får en returbekräftelse via mail så fort vi tagit emot din retur.

Kortbetalning/Direktbetalning:
Återbetalningen görs inom 1-5 bankdagar (efter mottagen returbekräftelse) till samma konto som användes vid köpet.

SVEA faktura/SVEA Delbetalning: 
När vi tagit emot din retur kommer SVEA att korrigera din faktura inom 1-5 bankdagar (efter mottagen returbekräftelse). Läs mer om detta här.För att du ska bli återbetald behöver din retur blir godkänd. Produkten ska skickas i retur inom 30 dagar. Produkterna ska skickas tillbaka väl emballerat och i gott skick.Vid returer återbetalas inte avgifter för snabbare leverans eller fakturaavgift.När du mottagit en returbekräftelse till din mail så startar processen för din återbetalning.

Hur fungerar en retur när jag hyr mobil?

Du kan läsa om vad som gäller vid retur med Refurbly Flex här: Retur med Refurbly Flex