Många av oss går runt med samma gamla mobiloperatör. Inte för att vi är supernöjda med vår operatör utan snarare för att vi är för bekväma eller rädda för att göra bytet.
Att göra bytet låter som något väldigt jobbigt och komplext. Det måste ju vara väldigt svårt att byta operatör? Fel!
Nästan en tredjedel av mobiloperatörernas kunder går runt missnöjda med sin nuvarande operatör. Var inte en av dem.
I den här artikeln går vi igenom 5 vanliga missuppfattningar kring bytet av mobiloperatör och besvara dem så att du kan känna dig redo för att göra bytet den dagen du är redo.
1. “Jag förlorar mitt telefonnummer”
Det är fortfarande väldigt många som tror att man förlorar sitt telefonnummer när man går över till en annan mobiloperatör. Men telefonnumret är ditt och följer med dig om du väljer att göra ett byte. Om du vill det.
När du prenumererar på en mobiltelefon med Refurbly Flex kan du även lägga till ett mobilabonnemang, och samtidigt välja om du vill behålla ditt befintliga telefonnummer eller skaffa ett nytt.
Om du väljer att behålla ditt nummer så ser operatören till att ditt telefonnummer flyttas över till dem när bytet genomförs.
Du behöver oftast inte avbryta ditt befintliga abonnemang, det sköts av operatören så länge du inte har någon bindningstid kvar.
2. “När jag byter mobiloperatör slutar telefonen fungera"
Många tror också att dem ska bli utan en fungerande mobil i flera dagar när bytet till nya mobiloperatören genomförs.
Vi förstår att mobilen är väldigt viktig, både privat och i jobbet. Därför finns det en enkel lösning i branschen som gör att din mobiltelefon aldrig slutar fungera.
När du hyr en begagnad mobiltelefon hos oss med abonnemang så sker din nummerportering till din nya operatör automatiskt. Du får veta när flytten genomförs och kan använda ditt gamla abonnemang fram tills dess.
När flytten är klar så stoppar du i ditt nya SIM-kort i mobiltelefon, sätter på mobilen igen och voila! Ditt nya abonnemang är igång.
Det blir allt vanligare att göra en nummerportering, så du är i gott sällskap.
Statistik från Post- och Telestyrelsen visar på en ökning på hela 36% från 2019 till 2020 med totalt 1 575 497 mobilnummer som porterats.
3. "Det kräver mycket jobb att byta mobiloperatör“
Det här kanske är något som hänger kvar sedan den gamla goda tiden, när det kanske inte var helt lätt att göra ett byte.
Men idag är det nästan lika enkelt att byta mobiloperatör som att göra vilket annat köp online som helst.
När du valt vilken av våra begagnade mobiltelefoner du vill ha så är det bara 4 enkla steg kvar:
- Välj operatör och hur mycket surf du vill ha
- Fyll i alla dina uppgifter och lägg beställningen
- Ta emot leverans av din mobiltelefon och SIM-kort
- Stoppa i SIM-kortet i mobilen och aktivera abonnemanget
4. “Jag måste ha Telia.. endast de har bra täckning“
Det har hänt mycket i teknikens värld dem senaste 5-10 åren. Inte minst i mobilbranschen. Det gäller även mobilnäten.
Förr pratades det mycket om att Telia var det enda valet om man ville ha bra täckning. Men det gäller inte riktigt längre.
Visste du t.ex. att Telenor och Tele2 sedan 2017 har ett nät med yttäckning på 90% och hela 99.9% befolkningstäckning?
Det betyder att det finns minst tre operatörer i Sverige med en väldigt stor räckvidd. Och då måste man såklart välja någon utav dem för att få bra täckning. Eller?
Faktiskt inte! Dem allra flesta nya moderna operatörerna på marknaden använder sig av precis samma nät som de gamla etablerade operatörerna.
Exempelvis vår partner Verbal använder Telenors prisvinnande nät för att kunna erbjuda ett tryggt och stabilt nät. Utan höga månadskostnader eller dyra mobiltelefoner.
5. “Finns nog inte så mycket pengar att spara"
Många lever kvar i tron att “dyrare är lika med bättre”. Men det har visats sig inte stämma om och om igen, och äntligen har folk börjat se igenom alla dyra produkter och lyxig marknadsföring.
Absolut, de flesta operatörerna erbjuder bra priser. Men dem gör det genom att binda dig i flera år. Det kan du glömma hos oss.